"Tak, ako sa v minulosti hádal otec so synom pre politiku, tak sa
teraz hádajú pre očkovanie rodiny, kamaráti, spoločnosť je polarizovaná.
Keď nepustíme každého zákazníka, bude obmedzená dostupnosť našich
služieb. A my budeme v ešte väčších problémoch, než sme," povedal Blaško pre TASR.
Zmena v správaní ľudí v súvislosti s pandémiou má podľa neho citeľný dosah na gastrosektor aj bez obmedzení. "Ľudia už tak nemigrujú po uliciach. Už ani teraz nie sú obsadené reštaurácie,"
ozrejmil. Podotkol, že štát zavedením "dvojakej kategórie" zákazníkov
akoby presunul svoje povinnosti na prevádzkovateľov služieb. Chýba mu
predpríprava zavádzaných opatrení, jednoznačné usmernenia, metodika a
zároveň adekvátna pomoc.
Sprísňovanie pravidiel v rámci očakávanej tretej pandemickej vlny
označil za "obrovskú katastrofu" pre gastrosektor, a to bez ohľadu na
región. Zavádzanie nových opatrení vníma ako "represívny krok" voči
podnikateľom.
Ďalší humenský prevádzkovateľ gastroprevádzky, ktorý druhú vlnu pandémie
zvládol najmä vďaka roznáškam jedla, si nevie predstaviť, ako to bude v
rámci nových opatrení vyzerať so svadbami. "Za uplynulý rok nám ich klienti zrušili 40," skonštatoval s tým, že práve svadby udržujú mnohé prevádzky "pri živote".
"Neviem, prečo to nenastavia ako v Nemecku, kde zaočkovaní sedia vo vnútri podniku, nezaočkovaní na terase,"
uviedol majiteľ kaviarne Ján. Keďže je sám zaočkovaný, v prípade
prechodu okresu do oranžovej farby zvažuje uprednostniť aj zaočkovaných
klientov.
Podľa pravidiel, ktoré vyplynuli z nového COVID automatu, môžu od
pondelka 16. augusta gastroprevádzky v zelených okresoch fungovať bez
obmedzení. V regiónoch s horšou epidemickou situáciu sa podmienky budú
odvíjať od režimu, ktorý si prevádzkovatelia vyberú - plne zaočkovaní,
OTP (očkovaní, testovaní, po prekonaní COVID-19) a tzv. základ, teda
všetci zákazníci bez rozdielu.